Nieuwe bestemming voor het Lorentz de Haas Laboratorium

19 juni 2020

Op 9 juni zijn de leden van de commissie Samenleving akkoord gegaan met de verdere uitwerking van een alternatief scenario voor de huisvesting van de Nicolaas Beetsschool. In het in 2019 vastgestelde Integraal Huisvestingsplan Basisscholen van de gemeente Heemstede was nog uitgegaan van tijdelijke huisvesting van de Nicolaas Beetsschool in het voormalig politiebureau aan de Kerklaan. Maar afgelopen week kwam wethouder Sjaak Struijf (PvdA) met een alternatief: renovatie van het op het SEIN-terrein gelegen Lorentz de Haas Laboratorium en inrichting daarvan als onderwijslocatie voor de Nicolaas Beetsschool. Waarna de bestaande locatie van de Nicolaas Beetsschool gebruikt kan worden als wissellocatie en tijdelijke huisvesting van basisscholen die de komende jaren gerenoveerd worden.

Tijdens de vergadering van de commissie Samenleving werd door alle raadsfracties enthousiast gereageerd op dit voorstel. Ook de Historische Vereniging Heemstede-Bennebroek en de vereniging van omwonenden van Meer en Bosch waren blij dat dit gemeentelijk monument eindelijk een nieuwe bestemming zou krijgen en nu gerenoveerd wordt. Ook de overige schoolbesturen waren (overwegend) positief. Wethouder Struijf kon tevreden terugkijken op de vele complimenten die hem ten deel vielen. Het is nu aan het college om dit scenario concreet uit te werken en daarbij ook nog eens te streven naar het energieneutraal maken van de nieuwe basisschool.